Ca in multe alte domenii, si in cazul publicitatii stradale, Romania nu a facut nimic altceva decat sa copieze modele de succes. Tot ceea ce a mers si merge peste hotare (SUA, Marea Britanie, Franta, Germania), merge, cu modificarile de rigoare, si aici. Iar in multe cazuri modificarile sunt minore si tin, poate, de o anumita identitate culturala ce se face simtita si in publicitate. Daca am fi reactionat, totusi, diferit, McDonalds-urile ar fi fost goale, iar Mall-urile ar fi fost cele mai catastrofale investitii din istoria post-decembrista a Romaniei.
Specialisti din lumea intreaga au incercat sa afle care este formula matematica a succesului in publicitatea stradala. N-au reusit.
Un singur lucru este clar: succesul exista! Altfel nu ar fi aparut, numai in ultimii ani, in Romania, peste 10.000 de panouri stradale.
Pentru un om de vanzari ca dumneavoastra, outdoor advertising inseamna cea mai convenabila reteta pentru investitii minime si rezultate maxime. O campanie eficienta de publicitate stradala poate fi facuta si cu 30.000 de euro. Sunt bani cu care cumparati, poate, 5 minute intr-o emisiune din aceea lacrimogena, cu iertari in direct si plansete in hohote…
Dar o sa vedem, cateva fraze mai incolo, care sunt avantajele materiale ale unei astfel de campanii. Pana atunci, iata cele 5 argumente pentru care trebuie sa alegeti outdoor advertising ca tip de publicitate pentru urmatoarea dumneavoastra campanie:
1. Publicitatea stradala urmeaza, firesc, dezvoltarea umana.
In outdoor advertising, chiar daca vorbim de mesaje agresive, dezvoltarea este strans legata de dezvoltarea pe piata, de dezvoltarea unui comportament al consumatorilor.
Oamenii din publicitate spun ca daca ai rezolvat problema mesajului din panoul stradal, ai rezolvat problema tuturor mesajelor, pe orice cale le-ai transmite. Si e adevarat, pentru ca o metoda mai eficienta de a crea, dar si de a lua pulsul pietei, nu exista.
2. Mesajul este peste tot!
Nimic mai adevarat! Ridicati ochii spre cer si vedeti un zepellin al celor de la BMW (actiunea a avut un succes extraordinar si a generat milioane de e-mailuri cu fotografii din zepelinul BMW). Lasati ochii pe… pamant si dati peste 10-15 mesaje (cam atatea sunt intr-o intersectie aglomerata).
Rulati in spatele unui autobuz si, de pe capota motorului, va face semne o superba domnisoara care va invita la o bere Tuborg. Opriti masina in parcare si, pe stalpul de iluminat, noul telefon LG abia asteapta sa va spuna ce stie sa faca.
Biscuitii RoStar sunt prezenti pe multe din casele de pe marginea drumului ce duce spre Sibiu. Un panou la Academia Militara, in fapt un televizor gigant, va capteaza atentia seara, cand va duceti spre casa. Nu aveti nicio sansa: mesajul este peste tot!
3. Strada este o alta… casa.
Pare greu de crezut, dar asa este. Petrecem pe strada, in medie, conform ultimelor studii, in jur de 3 ore pe zi. Nu-i rau deloc ca timp de expunere a mesajului dumneavoastra, nu-i asa? Iar marele avantaj al strazii este ca nu prea iti ofera alternative. Pe strada mergi, pur si simplu. Si mai discuti cu partenerul sau partenera, daca exista. De plictiseala te mai uiti pe un panou, pe un televizor, pe un banner, pe o pictura pe bloc. Va recunoasteti, nu?
Ei bine, asa se comporta si potentialii dumneavoastra clienti! Vreti sa vindeti ceva tinerilor, inchiriati toate panourile din Regie sau din Copou pentru o luna. La finalul campaniei, toti tinerii din Bucuresti si Iasi vor vorbi despre promotia dumneavoastra!
4. Outdoor advertising e (si) pentru cei mici.
OK, sunteti Ursus si evident, bugetul dumneavoastra de publicitate este unul pe masura companiei. Dar daca reprezentati o companie micuta, aflata la inceput de drum, in plin avant? Si nu aveti sute de mii de euro ca sa lansati o ofensiva radio/tv/online?
Pai atunci exista o singura speranta: publicitatea stradala. Cateva mii de euro investite cu cap va pot aduce notorietatea dorita si vanzari semnificativ crescute in comparatie cu un competitor care se bazeaza doar pe prezenta la raft.
Atentie, insa: o singura campanie, pe modelul one-shot, nu da rezultate bune pe termen mediu si, practic, este inutila pe termen lung!
5. Nu esti pe strada, nu existi! 58 din cele mai cunoscute branduri din lume sunt prezente, permanent, pe strada.
Celelalte fac campanii integrate de publicitate in care, normal, panourile publicitare sunt la loc de cinste. Sansa dumneavoastra este una mare: fiind inca la inceput, aceasta piata nu este inca sufocata.
Daca sunati la un actor mare pe aceasta piata, AGA Media sa spunem, veti gasi suficiente panouri chiar pentru o campanie pe care doriti sa o incepeti peste cateva zile. In SUA, acest lucru ar fi imposibil: panourile se vand pe doi-trei ani…